نکات بهداشتی در رابطه با استریل تجهیزات دندانپزشکی
نوشته شده توسط : تجهیزات دندانپزشکی

 

نکات بهداشتی در رابطه با استریل تجهیزات دندانپزشکی

با توجه به شرایط حال حاضر که ویروس کرونا به وجود اورده است در این مقاله قصد داریم به نحوه استریل تجهیزات دندانپزشکی  بپردازیم و بررسی کنیم  که یک دندانپزشک زمانی که مجبور به کار در این شرایط است باید چه تدابیر بهداشتی را در مطب خود رعایت کند تا خدایی نکرده خطری انرا تهدید نکند. کار دراین شرایط بسیار دشوار است و ترجیحا بهتر است تا عادی شدن اوضاع مطب تعطیل باشد ولی به هر حال این امکان برای همه دندانپزشکان وجود ندارد و برخی باید فعالیت خود را داشته باشند تا بیماران اورژانسی با مراجعه به انها بتوانند مشکل خود را برطرف نمایند.

قبل از شروع به کار دندانپزشک باید تمامی تجهیزاتی محافظتی از جمله لباس مخصوص و شیلد و عینک و ماسک  را استفاده نمایند و در مطب خود حتما یک دستگاه تب سنج داشته باشند که با مراجعه بیمار در ابتدا دمای بدن اورا اندازه بگیرند و در صورت بالا بودن دای بدن از ویزیت بیمار خودداری کنند.مواد ضدعفونی کننده نیز در مطب لازم وضروری است و باید دائما محیط ضدعفونی شود.

تجهیزات دندانپزشکی  باید با روال قبل در دستگاه اتوکلاو قرار داده شوند و دیگر تجهیزات با مواد ضدعفونی کننده استریل شوند. زمانی که کار یک بیمار تمام می شود باید زمانی وجود داشته باشد تا در این میان یونیت و تمامی تجهیزات و اتاق استریل شود و سپس مریض بعدی مراجعه نماید.این روند کاری سخت و زمان بر است ولی توجه به ان از اهمیت بالایی برخوردار است و بهتر است این سختی را متحمل شد تا اینکه دچار مشکلات جدی تر شوید.

با رعایت این اصول احتمال انتقال به میزان قابل توجهی کاهش می یابد ولی به صفر نمی رسد و باز هم توصیه به نداشتن فعالیت تا جای ممکن است. البته در مطب های دندانپزشکی به دلیل شیوع بیماری های ویروسی دیگر مانند ایدز نکات بهداشتی با دقت بسیار بالایی انجام می شد و تجهیزات دائما بعد از هر بار استفاده اتوکلاو می شدند ولی خوب با شیوع این ویروس جدید این میزان از توجه به بالاترین حد خود رسیده و استریل محیط و تجهیزات باید با دقت بیشتری انجام شود.

در گذشته با شیوع بیماری ایدز سازمان بهداشت تمامیه مطب های دندانپزشکی را ملزم به استفاده از اتوکلاو دندانپزشکی کرد تا با استریل تجهیزات دندانپزشکی  از شیوع این بیماری از فردی به فرد دیگر جلوگیری شود. این روش تا حد زیادی هم کمک کننده بود و در واقع سطح بهداشت  را در مطب ها تا حد زیادی بالا برد.قبل از ان استریل تجهیزات با مواد ضدعفونی کننده انجام می شد که این روش میکروب ها و ویروس ها را به طور صد درصد از بین نمی برد و برخی از تجهیزات هم امکان قرار دادن انها در مواد استریل وجود نداشت ولی امروزه با اتوکلاو کردن انها دندانپزشک مطمئن است زمانی که تجهیزات را از دستگاه اتوکلاو خارج  می کند به طور صد درصد استریل شده هستند.

تجهیزات اتوکلاو شده توسط دستگاه پک بسته بندی می شوند و این پک ها را تا چند روز می توان نگهداری کرد بدون اینکه نگران انتقال ویروس به انها باشند. همه این امکانات کمک می کند تا دندانپزشک محیط بهداشتی برای کار خود داشته باشد خطری خود و بیمارش را تهدید نکند. با توجه به ماهیت این ویروس جدید که هنوز کاملا برای همه مشخص نشده است باید احتیاط لازم در مراکز درمانی  صورت پذیرد ونظارتیبر عملکرداین مراکز وجود داشته باشد تا در صورت تخلف از ادامه فعالیت انها جلوگیری شود.

تجهیزات دندانپزشکی  یکی از عوامل مهم در انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر است و بیماران تا حد ممکن بهتر از در این شرایط به دندانپزشکی ها مراجعه نکنند و کارهای درمانی و زیبایی خود را به بعد از این شرایط موکول نمایند و اگر مجبور به رفتن شدید حتما به مراکزی مراجعه نمایید که نکات بهداشتی را تا حد زیادی رعایت می کنند و خودتان نیز در زمان مراجعه نکات بهداشتی را تا حدزیادی رعایت نمایید و اگر علائمی از سرماخوردگی را در خود مشاهده می کنید بهتر است تا بهبودی کامل مراجعه نکنید.

 





:: برچسب‌ها: تجهيزات دندانپزشكي , لوازم دندانپزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: